سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 33
کل بازدید : 506630
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


بسم الله الرحمن الرحیم


رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقراء؟

پاسخ:
برای پاسخ به این پرسش ذکر  چند نکته ضروری است:

الف: ابتدا دقت کنیم که راه‌ های وسوسه‌ ی شیاطین انس و جنّ متفاوت است و به هر کسی نیز از راه خودش وارد می‌ شوند. قرار دادن هزاران هزار کار دیگر در مقابل زیارت رفتن و یا خرج کردن برای مساجد، حرم‌ ها، حسینیه‌ ها و مراسم، یکی از همین وسوسه‌ های شیطانی و القائات دشمنان می‌ باشد.
تردید ننمایید اگر برای همان فردی که ایجاد سؤال می‌ کند، «آیا خرج کردن برای حسینیه یا مراسم یا زیارت بهتر است یا فقرا؟)، مراسمی مثل جشن نامزدی و عروسی یا سفر تفریحی و یا هزاران هزینه‌ ی تفریحی و اسرافی دیگر پیش آید، هرگز فکر فقرا را به مخیله‌ اش راه نمی‌ دهد.
این دوستانی که تا بحث عزاداری یا حج یا زیارت اهل بیت پیش می آید ؛ کمک کردن به فقرا را بجای التزام به این دستورات مطرح می کنند چقدر خودشان به این نکته توجه دارند.ایا شده است که از خرج های بی حساب و کتاب سالانه خود بزند و به فقرا کمک کند.
ایا شده است که از غذاهای آنچنانی چشم بپوشند و به نیازمندان برسند .
آیت الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگوار تقلید می فرمودند:
«نوعا کسانی به فقراء کمک می‌کنند که اهل کربلا رفتن هستند. همین موعظه هایی که در این مراسم می‌شود منجر به کمک کردن به فقراء می‌شود؛ و کربلایی ها هستند که خیر را انجام می‌دهند. و کسانی که این جملات را به زبان می‌رانند نوعا این مطالب، تنها بهانه ای برای آنها، برای مخالفت با زیارت است و عملا به فقرا کمک هم نمی‌کنند. درباره سفر حج هم نظیر این حرفها در زمان ائمه معصومین(ع) مطرح بوده و در روایات تأکید شده که ثواب سفر حج از انفاق در راه خدا بیشتر است که شاید نکته آن هم، همین باشد که سفر حج مقبول، خود سبب انجام بسیاری از کارهای خیر از جمله انفاق در راه خداست».

ب: در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره‌ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده تا بدانجا که علمایی همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده‌اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
خداوند احکام وتکالیف گوناگونی را برای به کمال وبه سعادت رسیدن بندگان وضع کرده است تا آنان با عمل به تمام آن ها به سر منزل مقصود برسند. به عنوان مثال خداوند انجام نماز،روزه،حج،زکات وسایر واجبات را بر مسلمین لازم دانسته است، حال اگر کسی بگوید بجای روزه داری بهتر است شب زنده داری کرده و نماز شب بخوانم یا بجای انجام حج پول حج را به مستمندان می دهم ویا با پرداخت زکات نیازی به نماز خواندن نیست و …بی شک چنین افرادی خداوند را پرستش نمی کنند بلکه پیرو هوی وهوس خودشان هستند «أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکیلاً» (فرقان:43) آیا کسی را که هوس خویش را خدای خویش گرفته ندیدی؟ مگر تو کارگذار او هستی؟
بنابراین انسان موظف است به تمام تکالیف در کنار یکدیگر عمل کند نه آنکه مطابق رای خودش هر کدام را که خواست عملی کند و هر کدام را خواست ترک کند. کمک به فقرا و نیازمندان در جای خود امری لازم و ضروری است و زیارت امام حسین علیه السلام طبق بسیاری از روایات لازم و واجب است. (1)

ج: این تجمع که بزرگترین تجمع انسانی در جهان به شمار میرود، علاوه بر نشان دادن عظمت و قدرت تشیع و فواید فراوان سیاسی و معنوی باعث مطرح شدن، رسانه ای شدن و در نهایت آشنا شدن مردم با امام حسین و در نتیجه آرمان ها و عقاید مذهب حقه تشیع می شود؛ وقتی کشوری مثل عربستان در مناطقی مثل پاکستان، هند، آفریقا، چین، روسیه و ... وهابیت را تبلیغ میکند و با بودجه های هنگفت مدارس تاسیس میکند، مسجد می سازد ما نباید این حرکت عظیم رو با بهانه های نامربوط و غیر قابل قبول تحریم کرده و باعث کمرنگ تر شدن تشیع بشویم.

حاصل سخن:
با توجه به عظمت زیارت ائمه معصومین (علیهم السلام) بالاخص زیارت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلم) و بالاخص تجمع میلیونی شیعیان در اربعین حسینی، شرکت در این مراسم «به گفته های شاهدان عینی» آثار و برکات فردی و اجتماعی بسیاری دارد و سزاوار است شرکت در این مراسم در اربعین حسینی در اولویت باشد.
لذا همچنان که کمک به فقرا در دستور کار دین اسلام هست، زیارت ائمه معصومین و تبیلغ شعائر دینی نیز در دستور کار است و هر کدام از این ها یک دستور جداگانه هست و کمک به فقرا موجب نمی شود زیارت اربیعن که زنده نگه داشتن شعائر دینی است ترک شود.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. برای مطالعه بیشتر ر.ک: فروغ شهادت آیت الله سعادت پرور


+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ