سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 15
کل بازدید : 505942
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


 


یکی از پرسش های که بین جوانان و نوجوانان مطرح می شود این هست که آیا امام زمان عج جهت اثبات امامت خود معجزه ای خواهند داشت، اگر معجزه دارند معجزه ایشان چیست؟

پاسخ:

معجزه در اصطلاح این است که مدعى منصبى از مناصب الهى، براى اثبات صحت ادعایش، کارى را انجام دهد که خارق قوانین طبیعى است و دیگران از انجام دادن آن عاجز هستند، در اصطلاح قرآن این فرآیند «بیّنه» و «آیه» نامیده مى‌شود.

خداوند متعال مى‌فرماید:

«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ...»(الحدید:25) ما، رسولان خود را با دلایل روشن (معجزه) فرستادیم و با آنان، کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.

امام صادق(علیه‌السلام) درباره علت اعطاى معجزه از سوى خداوند می‌فرماید:

«معجزه، علامتى است از طرف خداوند که آن را فقط به انبیا و رسل و امامان اعطا مى‌کند تا صدق آنان از دروغ دروغگو شناخته شود»(1)

با توجه به اینکه امام زمان(عج) مدّعی منصبی الهی است، طبیعی است که برای اثبات ادّعای خود کارهای خارق‌العاده(معجزه) انجام بدهد. بنابراین همان‌طور که اجداد بزرگوار امام زمان(عج) برای اثبات ادعای خود معجزه داشتند، حضرت مهدی عج نیز برای اثبات امامت خویش معجزه خواهند داشت.

امام صادق(علیه السلام) مى‌‌فرماید:

هیچ معجزه‌اى از معجزات انبیا نیست، مگر اینکه خداوند آن را به دست حضرت قائم(عج) براى اتمام حجت، بر دشمنان ظاهر خواهد کرد.(2)

در روایات به ده ها معجزه اشاره شده است؛ برای اختصار فقط به دو نمونه از معجزات حضرت اشاره می‌شود:

الف:

جوشش آب و آذوقه از زمین

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند:

« هنگامی که حضرت قائم(عج) در شهر مکه ظهور می‌کند و قصد حرکت به کوفه را دارد، به نیروهایش اعلام می‌کند که کسی آب و غذا و توشه راه با خود بر ندارد. حضرت، سنگ موسی(علیه‌السلام) را همراه دارد. هرجا توقف می‌کنند سنگ را به زمین می‌کوبد و از زمین چشمه های آب می‌جوشد هر کس گرسنه باشد با نوشیدن آن سیر می‌گردد و هر کس تشنه باشد، سیراب می‌شود».(3)

ب:

اعتراف جوانمرد هاشمی حسنی، به برحق بودن حضرت!

در قسمتی از خطبه‌ی «بیان» امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در باب معجزات حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج) در زمان ظهور آمده است که فرمودند:

«در زمان ظهور مردی از فرزندان امام حسن (علیه‌السلام) با دوازده هزار نفر مجهز به دانش و ایمان و سلاح به حضرت مهدی (عج) می‌پیوندند و می‌گوید: عموزاده‌ی گران‌قدر؛ شاید من از شما برای برانداختن ستم و بیداد و برقراری حق و عدالت شایسته تو باشم، چرا که از فرزندان حسن (علیه‌السلام) هستم و شما از فرزندان حسین (علیه‌السلام) و حسن (علیه‌السلام) بزرگتر است و امام زمان پاسخ می‌دهند: من همان مهدی موعود هستم من را نمی‌شناسی؟ و او پاسخ می‌دهد: آیا معجزه‌ای برای سخنان خود داری؟

و در آن لحظه حضرت به پرنده‌ای که در هوا در حال پرواز است و پرنده به اشاره‌ی حضرت بر روی کف دست آن گرامی فرود می‌آید و به قدرت خداوند به امامت حضرت مهدی (عج) گواهی می‌دهد و پس از آن آنگاه آن حضرت چوب خشکی را در گوشه‌ای از زمین خشک فرو می‌کند و فوراً سبز و پرطراوت می‌شود و به برگ می‌نشیند و حضرت تخته سنگی را از صخره‌ای بر می‌دارد و آن را با دست خویش فشار می‌دهند و پودرش می‌سازند و از آن خمیری فراهم می‌کنند که مانند شمع نرم است و هنگامی که جوانمرد «هاشمی حسنی» این معجزات را می‌بیند به پا می‌خیزد و می  ‎گوید: به درستی که پیشوایی و کاروان سالاری امت و نجات تمدن و جامعه بشری در توان شما و زیبنده‌ی شما می‌باشد و آنگاه تمامی امکاناتش را تسلیم حضرت مهدی(عج) می‌کند و سپاه خویش را تحت فرماندهی حضرت قرار می‌دهد.» (4)


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. بحارالأنوار، ج 11، ص 71

2. منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر، لطف‌الله صافى، ص 312، مکتبة الصدر، چاپ سوم

3. کافی، ج 1، ص 231؛ غیبه نعمانی، ص 238؛ بحارالانوار، ج 13، ص 185 و ج 52، ص 32

4. عقدالدرر فی اخبار المنتظر، ص‏97، 138، 139؛ القول المختصر، ص‏19؛ الشیعة و الرجعه، ج‏1، ص‏158.

 

 


+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ