سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 33
کل بازدید : 506621
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


بسم الله الرحمن الرحیم



شب شهادت بانوی بزرگ اسلام فاطمه زهرا سلام الله علیها است، امیدوارم که امشب بتوانیم از برکات وجودی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بهره ی کافی و وافی را ببریم.

چند وقت پیش در مسجدی منبر بودم صحبت از قدرت خدا شد و بنده بر اساس آیات قرآن کریم قدرت خداوند رو توصیف کردم و اشاره کردم که قدرت خداوند بر امور ممکن تعلق می گیرد و امور محال اساسا چیزی نیستند که قدرت خدا به آن امور تعلق پیدا کند و ...

بعد از اینکه منبر ما تمام شد برخی بزرگواران آمدند و سوالاتی کردند، بنده یکی از سوالات ایشان را نقل و پاسخش را عرض می کنم:


ایا خدا میتونه موجودی بالاتر از ما رو خلق کنه؟
نمیتونه یا اینکه خودش نمیخواد یا اینکه این غیر عقلانی و منطقی هست که وجودی بالاتر از وجود ما باشد؟

پاسخ:
بر اساس براهین عقلی و نقلی خداوند دارای قدرت نامحدود است و به فرمایش قرآن کریم خداوند بر هر چیز قادر و تواناست. «ان الله علی کلّ شَیء قَدیر».
 براهین عقلی هم، قدرت خداوند را نامحدود می‌دانند و هیچ چیزی را از دایره‌ی قدرت لایزال الهی خارج نمی‌دانند. منتهی مورد سوال شما امکان‌پذیر نیست، چون انسان موجودی کامل است که بالاتر از این فرض ندارد، اگر امکانش بود خداوند بر اساس حکمت مطلقه‌اش یقینا بالاتر از انسان را خلق می‌فرمود، نظام آفرینش بهترین و کامل‌ترین نظامی است که بالاتر از این نظام فرض ندارد، انسان نیز کامل‌ترین موجودی است که خداوند خلق فرموده و کامل‌تر از این فرض ندارد.
به عبارت دیگر خداوند بر هر «شیء» قادر است نه بر «لاشیء » ، لاشیء چیزی نیست که قدرت بدان تعلق بگیرد، موجودی بالاتر از انسان «لاشیء» است؛ یعنی نه تنها موجود نیست بلکه فرض موجودی فراتر از انسان وجود ندارد.
حبّ الهی به کمال و خیر، اقتضاء دارد که نظام آفرینش دارای کمال و خیر بیشتری بوده و در جهان مادّی، نقص و فسادهایی که لازم? این جهان است در آن به حدّاقل برسد و به عبارتی اگر خدا جهان را به بهترین نظام نیافریده باشد یا به خاطر این است که علم به بهترین نظام نداشته، یا آن را دوست نداشته، یا قدرت بر ایجاد آن نداشته و یا از ایجاد آن بخل ورزیده است. در حالی که خداوند از این ویژگی‌ها مبرّاست.(1)
بنابراین خداوند با توجه حکمت مطلقه اش نظام عالم را به بهترین وجه امکان می‌آفریند .
ممکن است کسی بر این مطلب ایراد وارد کند به اینکه قبل از خلقت آدم چرا خدا انسان رو خلق نکرده بود؟ یعنی تا اون زمان نمی توانسته بهترین رو خلق کند؟!!! اگر شما بگویید قرآن خودش فرموده انسان اشرف مخلوقات است من می گویم مگر لازمه خداوند این مطلب را در قرآن بگوید؟
در پاسخ عرض می شود:
بیان قرآن کریم بیان حقایق است، اینکه در قرآن فرمود انسان اشرف مخلوقات است نخواست از ما اجازه بگیرد بلکه حقیقتی را به ما بیان فرمود که ای انسان تو اگر بخواهی قابلیت و استعداد اشرف شدن را داری فقط باید اراده کرده و تابع خدا و رسولش باشی .
بر اساس برخی از روایات، هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفریده شده اند و قیامتشان برپاشده است و این عالَم اولین و آخرین عالَم نبوده است، بلکه بعد از برپایی قیامت عالم دیگری آفریده می شود و ... .
عن علی بن الحسین علیه السلام: «... قَالَ أَ تَظُنُّ أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَخْلُقْ خَلْقاً سِوَاکُمْ بَلَی وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ آدَمَ وَ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ فِی آخِرِ تِلْکَ الْعَوَالِم… » فرمود تو خیال میکنی خداوند جز شما چیزی نیافریده بخدا سوگند هزار هزار آدم و هزار هزار عالم آفرید که تو در آخرین عالم قرار گرفته‏ای. (2)
بنابرین خداوند از ازل بهترین را خلق فرموده است ...


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. آموزش فلسفه، ج 2، ص 312
2. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار  ج‏25 ص 25


+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ