سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 42
کل بازدید : 507513
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


بسم الله الرحمن الرحیم

 


با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان عزیز و بزرگوار

وقتتون بخیر و شادی ان شاء الله

بزرگواری سوال کرده است، دوست من نوع بکارت حلقوی داشتن و رابطه جنسی داشتن ،الان میخاستن با شخصی صیغه محرمیت موقت بخونن آیا باز هم اذن پدرشون لازم هست؟یعنی باکره حساب میشن؟

در پاسخ به این بزرگوار باید عرض کنم:
از دیدگاه های مختلف مفهوم باکرگی متفاوت است. از نظر پزشکی به دختری باکره می گویند که پرده بکارتش سالم باشد. بنابراین حتی اگر پرده بکارت او به یک علت طبیعی و بدون دخول، مانند وارد شدن یک شی در واژن به صورت تصادفی، پاره شود ، آن شخص دیگر باکره نخواهد بود.
اما از نظر فقهی به دختری باکره می‌گویند که پرده بکارت او سالم باشد. با این توضیح که وقتی اولین نزدیکی و دخول صورت گرفت دیگر دختر باکره محسوب نمی‌شود ، ولو پرده بکارت وی از نظر علمی سالم بماند و هیچ آسیبی نبیند.
در منابع فقهی در مورد بکارت دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ منتهی مشهورترین دیدگاه این است که:
باکره زنی است که با وی آمیزشی صورت نگرفته باشد. [1]
برخی از فقهای معاصر با استناد به معنای لغوی و عرفی بکارت و استدلال به برخی آیات و روایات نظریه‌ی صحیح و معنای اصلی بکارت را همین قول دانسته‌اند، بنابراین کسی که بکارت او به گونه‌ای جز مباشرت زایل گردد یا در اصل خلقت، بکارتی نداشته باشد باکره به شمار می‌رود. بسیاری از فقها نیز همین معنا را مفهوم اصلی بکر دانسته‌اند. [2]

حاصل سخن اینکه:
اگر بکارت فرد به دلیل دیگری غیر از دخول مانند ورزش و ... زایل گردد، این فرد از دیدگاه فقهی همچنان باکره هست و یا در فرض سوال اگر دختری بکارت حلقوی داشته باشد و با وجود رابطه‌ی جنسی پرده‌ی بکارت از بین نرفته نباشد، از دیدگاه اکثریت مراجع محترم تقلید، باکره محسوب نمی‌شود لذا به فتوای بسیاری از مراجع برای ازدواج موقت نیازمند اذن پدر نیست. (تذکر: برخی از مراجع اذن پدر را لازم می‌دانند برای اطلاع بیشتر از فتاوا، در ذیل نظر مراجع را ذکر می‌کنیم)

جهت اطلاع به استفتائات ذیل توجه بفرمایید:
اذن ولی در ازدواج مجدد باوجود بکارت پس از دخول:
الف) اگر خانمی بکارتش از نوعی است که با دخول از بین نرفته است، آیا در ازدواج مجدّد نیاز به اذن ولیّ دارد؟ ب) در فرض سؤال آیا این زن می‌تواند به عنوان باکره ازدواج کند؟
آیت الله بهجت (ره): الف) علی‌الأحوط نیاز به اذن ندارد. ب) بله، می‌تواند.    
آیت الله تبریزی(ره): الف و ب) باکره نیست و به عنوان باکره نمی‌تواند ازدواج کند.    
آیت الله خامنه‌ای (دام ظله): الف و ب) با فرض اینکه ازدواج واقع شده و دخول صورت گرفته، حکم باکره را ندارد و نمی‌تواند خود را باکره معرفی کند.    
آیت الله سیستانی (دام ظله): الف) نیازی نیست. ب) تدلیس جایز نیست اگر چه گفتن حقیقت هم لازم نیست.    
آیت الله صافی‌گلپایگانی (دام ظله): الف) بلی با احتیاط واجب، اذن ولیّ لازم است. ب) بلی می‌تواند چون باکره به معنی واجد بکارت است نه غیرمدخوله.    
آیت الله فاضل لنکرانی (ره): الف) خیر ب) خیر، حکم باکره را ندارد.    
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله): باکره زنی است که تاکنون ازدواج نکرده باشد.    
آیت الله نوری همدانی (دام ظله): الف) در صورتی که دخول تحقق یافته اذن ولی شرط نیست. ب)خیر.    
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله): الف) بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا جد پدری اجازه بگیرد. ب) در فرض سؤال چنانچه بکارتش در اثر نزدیکی آسیبی ندیده، مانعی ندارد.3)


برای مطالعه بیشتر ر.ک: فصل نامه فقه پزشکی، سال چنجم ، شماره هفدهم سال 1392

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1]. المبانی فی شرح العروة الوثقی، خویی، سید محمدتقی، ج3، ص220.
[2]. طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، العروة الوثقی، ج5، ص616
[3]. http://www.pasokhbesoalat.ir/jozve.aspx?jId=23&nId=1424


+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ