سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 84
بازدید دیروز : 122
کل بازدید : 507088
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


سلام

دوستان عزیز این سوال و جوابها محصول تلاش بنده در سایت کلوب می باشد ؛ انشاء الله سعی ام بر این خواهد بود که هر از چند گاهی از این نوع سوال و جوابها در وبلاگ قرار دهم ، امید که مورد استفاده دوستان رامی قرار بگیرد.

سوال کننده : جناب درویش:

سوال: آنچه که از آیات قرآن کریم استفاده می شود حضرت آدم (ع) از مقام بسیار بالایی بر خوردار بود ، زیرا به ملائکه دستور سجده بر آدم(ع)  را صادر کرد و این نشان از عظمت و مقام والای ایشان را دارد ، اما از طرفی قرآن کریم فرمود: و عصی ربک   یعنی بر پروردگار خویش را عصیان کرد و مرتکب گناه شد.

سوالی که از دوستان محترم و علمای گرانقدر دارم این است که آیا گناه با مقام منیع نبوت در تضاد نیست؟ مگر پیامبر گناه می کند؟ آنچه که ما شنیدیم پیامبر معصوم است و امکان صدور خطا و اشتباه از طرف او وجود ندارد . پس چطور حضرت آدم امر پروردگار خویش را عصیان نمود؟

پاسخگو ؛ کلام نو:

جواب : عصمت پیامبران همگانى است و حضرت آدم (ع) نیز فاقد آن نبوده است لیکن براى روشن شدن این مسأله باید چند نکته را به دقت مورد بررسى قرار داد:

1. اوامر و نواهى الهى دو قسم است: الف. مولوى یا قانونى، ب. ارشادى.

قسم اول تکلیف‏آور است و خداوند به طور جدى خواستار انجام آن مى‏باشد و براى انجامش پاداش و در مقابل ترک آن عذاب قرار داده است.

قسم دوم در حقیقت تکلیفى از ناحیه پروردگار نیست، بلکه خداوند بدان وسیله آدمى را به حکم عقل یا واقعیتى تکوینى که نتیجه آن عمل است- ارشاد مى‏کند مانند طبیبى که به مریض دستور مى‏دهد فلان غذا را نخور. این دستور یک تکلیف قانونى نیست که اگر خلاف کند او را به مجازات رسانند بلکه به این معنا است که تخلف از آن با بهبودى او ناسازگار است. بهشتى که آدم در آن بوده، مرحله ماقبل تکلیف و تشریع بوده است و نهى جنبه ارشادى داشت زیرا آن درخت داراى ویژگى و اثر تکوینى خاصى بوده که چون از آن خوردند، به فرموده قرآن: «فبدت لهما سواتهما». از این‏رو شرایط زیستى دیگرى براى آنان لازم شد. بنابراین حضرت آدم مرتکب گناه تکلیفى نشده، ولى درعین حال عمل او متناسب با آن مقام منیع آموزگارى ملائک نبوده است. از این رو هم از آن مقام بلند تنزل یافت و هم دیگر آن بهشت جاى مناسبى براى او نبود. از همین جا معناى آیاتى مثل: «فعصى آدم ربه فغوى» و روشن مى‏شود که این عصیان نه عصیان به معناى گناه است بلکه سرپیچى در مقابل نهى ارشادى است که شایسته جایگاه رفیع او نبوده.

 توبه آدم (ع)

توبه به حسب حال انسان‏ها متفاوت است و همه انبیا و اولیا پیوسته در درگاه الهى بر توبه و استغفار مشغول بوده‏اند زیرا:

الف. توبه و انابه فرد از بهترین شیوه‏هاى تواضع دربرابر پروردگار است.

ب. اولیاى خدا حتى کارهاى نیکشان را در مقابل جلالت و عظمت پروردگار ناچیز و مایه شرمندگى مى‏دانستند و توبه مى‏کردند.

ج. توبه مردم عادى از گناه است ولى اولیا و اوصیا از اینکه ذره‏اى از خدا غافل شوند توبه مى‏کردند.(1)

بهترین دلیل بر اینکه عصیان حضرت آدم در برابر نهى مولوى و قانونى خداوند نبود، این است که بعد از آیه «و عصى آدم ربه فغوى» بلافاصله قرآن مجید مى‏فرماید: «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَیْهِ وَ هَدى» سپس پروردگارش او را برگزید و بر او ببخشود و [وى را] هدایت کرد(2)

برگزیدگى شخصیتى از سوى خداوند نشانه مقام بلند او است و اگر خطایى از او سر زده، در حد گناه و از بین رفتن عصمت نبوده است. در صورتى که اگر نافرمانى در برابر دستور مولوى و قانونى بود، از ظلم‏هایى است که با مقام پیامبرى سازگار نیست چنان که درداستان حضرت ابراهیم (ع) خداوند به طور کلى فرموده است: «لاینال عهدى الظالمین»(3) «پیمان (امامت و پیامبرى) من به بیدادگران نمى‏رسد».(4)

دلیل دیگر بر اینکه عصیان حضرت آدم (ع) در حد گناه نبوده است، این است که هیچ‏گاه خداوند وعده عذاب در برابر آن نداده و تنها به مشقت و رنج دنیایى اشاره فرموده است. در «سوره طه» مى‏خوانیم: «فلا یخرجنکما منالجنة فتشقى» «[شیطان‏] شما [آ دم و حوا] را از بهشت خارج نسازد که به رنج و سختى مى‏افتید»(5)

پى‏نوشت‏

 (1) براى آگاهى بیشتر ر. ک: هاشمى نژاد، سیدعبدالکریم، رهبران راستین.

 (2) طه (20)، آیه 122 و 123.

 (3) بقره (2)، آیه 24.

 (4) براى آگاهى بیشتر ر. ک: طباطبایى، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، آیه 124 سوره بقره.

 (5) ر. ک: همان، ج 14، ص 222- 218.

  

 

دوستان همواره منتظر نظرات گرم شما هستم

 


  
+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ